Den ultimata checklistan

Vi har kokat ner allt du behöver veta till 7 saker att ha koll på. Nyttig kunskap om du står inför sommarjobbet, helgjobbande eller din första anställning!

7 saker att ha koll på när du börjar jobba

1. Se till att få ett anställningsbevis.

Alla ska ha ett anställningsbevis. Där ska det tydligt stå vad du ska göra, när du ska göra det och hur mycket du får betalt för att göra det. Enligt lagen ska du få ett anställningsbevis senast en månad efter påbörjad anställning. Har du inte fått ett automatiskt? Be om ett, så slipper du tråkiga överraskningar och undviker missförstånd. Det är bra för både dig och arbetsgivaren.

2. Din ålder bestämmer vad du får göra.

För att du inte ska komma till skada på jobbet finns lagar och regler om vilka jobb du får ta och hur länge du får arbeta. Det är extra viktigt för dig som är under 18 år. Du får sommarjobba redan innan du har fyllt 13 men bara med enklare saker som att plocka frukt eller sälja majblommor. Innan du fyller 18 och blir myndig får du inte jobba med farliga maskiner eller kemikalier. Du ska heller inte jobba ensam eller själv ha hand om pengar.

3. Jobba aldrig utan försäkring.

Alla ska vara försäkrade på jobbet. Ta reda på vilka försäkringar din arbetsgivare har för dig innan du börjar arbeta. Även den mest försiktiga kan råka ut för en olycka eller vara anledningen till att någon annan råkar illa ut. Jobbar du svart gäller inga försäkringar alls. För att så många som möjligt ska vara försäkrade har facket förhandlat fram så kallade ”avtalsförsäkringar”. Finns det ett kollektivavtal på din arbetsplats är du automatiskt försäkrad.

4. Se till att du får semesterersättning.

Alla som arbetar har rätt till betald semester. Det spelar ingen roll om du bara arbetar extra på helger eller sommarjobbar. Semesterersättningen är minst 12% på den lön du tjänat totalt. Vid korta anställningar får du oftast semesterersättningen varje månad, annars ska du få den på sista lönen. Semesterersättning ska aldrig bakas in i lönen utan specificeras separat på lönebeskedet. Du ska tydligt se vilken del av inkomsten som är semesterersättning. Tyvärr slarvas det, så håll koll!

5. Ha koll på svartjobb, skatt och jämkning.

Om du bara arbetar tillfälligt behöver du oftast inte betala lika mycket i skatt som om du jobbar hela året. Det kallas för ”jämkning”. För att få jämkning beställer du en blankett från Skatteverket, det går oftast att göra via telefon eller via nätet. Du får faktiskt tjäna ganska mycket pengar utan att behöva betala någon skatt alls. För exakt belopp kan du gå in på skatteverkets webbsida.

Nån tjänar på att du jobbar svart men det är inte du
Det är olagligt att jobba svart. Det är också olagligt att anställa någon svart. Att jobba svart kan kanske låta lockande, men det innebär att du står helt utanför alla system. Du kan inte använda jobbet som merit och du är dessutom helt oförsäkrad om du skadar dig, någon annan eller om något går sönder. Dina egna, din familjs eller företagets försäkringar gäller inte om du jobbar svart. Du har inga skyldigheter, men du har heller inga rättigheter. Raka motsatsen till win-win-situation kan man säga.

6. Ha koll på lönebeskedet.

Varje gång du får lön ska du få en lönespecifikation. Det är som ett kvitto på jobbet du har gjort. Där ska det stå hur många timmar du har arbetat och vilken lön du har fått. Det ska också stå hur mycket skatt som har dragits och hur stor din semesterersättning är. Spara dina lönebesked – du kan behöva dem när du deklarerar.

7. Be alltid om ett arbetsintyg.

När du slutar ett jobb ska du alltid be din arbetsgivare om ett arbetsintyg. Där ska det framgå att du har haft en anställning, hur länge du har varit anställd och vilka arbetsuppgifter du har haft. Förhoppningsvis skriver arbetsgivaren också ett par positiva meningar om dig som person. Ett arbetsintyg förbättrar dina chanser när du söker jobb i framtiden.