Om LO Ung

LO Ung är LOs (Landsorganisationen i Sverige) ungdomsorgan. Vi arbetar för att unga och nya på arbetsmarknaden ska få schysta villkor och kunna känna sig trygga på jobbet.

LO & LO Ung logotyp

Vilka är LO, då?

LO är inte ett fackförbund utan består av fjorton olika förbund i en och samma organisation. Tillsammans är vi över 1,4 miljoner medlemmar som jobbar inom de flesta branscherna över hela Sverige. Vi finns överallt – på stora företag och i små butiker. Vi sitter både i kassor och jobbar på kontor. Vi svetsar, vårdar, bygger, städar och gör tusen andra viktiga arbeten. Trots att vi är väldigt många och väldigt olika slåss vi för ungefär samma saker: vi kämpar för en bra arbetsmiljö, rättvisa löner och rimliga arbetstider.

A-kassan – en frivillig trygghet

Arbetslöshetsförsäkringen, eller A-kassan som den kallas, är en frivillig försäkring som börjar gälla om du blir av med ditt jobb. Det är en trygghet som ger dig pengar under tiden du letar nytt jobb och alla som har ett jobb kan gå med. För att få ersättning måste vissa krav vara uppfyllda. Du måste till exempel ha varit medlem i en a-kassa i minst ett år innan du blir arbetslös – och du måste vara inskriven på Arbetsförmedlingen. Du blir inte automatiskt medlem utan måste själv gå med. Det finns flera olika a-kassor och vilken just du ska vara med i beror på vilket jobb du har. Är du osäker hjälper vi dig gärna!

Gå med du också!

Vi tycker att alla människor är lika mycket värda. Vi tycker också att alla är värda ett sjyst arbete. Vi förhandlar med chefer och arbetsgivare – vi är många och det gör att vi tillsammans blir en starkare röst som kan ställa hårdare krav. Tillsammans kan vi stå upp mot dåliga avtal, oseriösa arbetsgivare och osäkra arbetsmiljöer. Men vi är aldrig starkare än våra medlemmar. Just därför behöver vi dig som har drömmar, starka åsikter och nya idéer. Vill du vara med och slåss för dina och andras rättigheter? Du är välkommen! Om du är nyfiken kontaktar du oss på 020–56 00 56.

Det här, och mycket mer, innebär ett medlemskap

• Vi bevakar dina rättigheter utifrån det som står i lagen och i olika avtal.
  • Vi hjälper dig att förhandla om din lön.
  • Vi arbetar för att du inte ska skada dig eller bli sjuk av ditt jobb.
  • Vi hjälper dig om du blir trakasserad eller orättvist behandlad på jobbet.
  • Vi ger dig chans att påverka både ditt eget och fackets arbete.