Alla förtjänar ett #najsjobb

#najsjobb är ett initiativ som handlar om att ge unga den trygghet på jobbet som det är självklart att vuxna har. Målet är att starta en rörelse som innebär slutet för usla villkor, gör alla unga medvetna om sina rättigheter och ger dem både argument och mod att stå upp för dem. Följ oss och dela med dig av dina erfarenheter på #najsjobb.

Unga arbetar ofta under villkor som vore helt otänkbara för vuxna. Varför? Det finns det inget bra svar på. Kanske är det en gammaldags syn på ungas värde som gör att det blir erbjudna jobb utan både avtal och trygghet. Det vill vi ändra på. Med #najsjobb står vi upp för att lika villkor ska gälla även för unga.

Vi vill stå bakom unga, ge dem kunskapen som behövs för att veta när de erbjuds ett osjyst jobb. Men det handlar inte bara om kunskap. Många tycker att det är svårt att våga ta för sig av sådant de faktiskt har rätt till. Därför vill vi också vara där och ge stöd och pepp.

Men #najsjobb handlar egentligen inte alls om oss. Det är bara med oss det börjar. Vi väcker frågan och startar rörelsen – men ni driver den.

Det räcker nu.

DITT namn behövs! Skriv på vår namninslamling för rättvisa och schysta villkor för unga på arbetsmarknaden.
Till najsjobb.se

Den ultimata checklistan

Vi har kokat ner allt du behöver veta till 7 saker att ha koll på. Nyttig kunskap om du står inför sommarjobbet, helgjobbande eller din första anställning!

Till checklistan

Svar på tal

Vad hjälper det om du vill vad du har rätt till men inte vet hur du ska få fram det? Här har vi listat svar på tal på de vanligaste kommentarerna våra medlemmar har fått.

Till svar på tal

Scener ur verkligheten: 3 oschysta jobbsituationer

Finns det verkligen chefer som använder solskensavtal och ska man skydda kassan med sitt liv? Vi gjorde tre filmer med verkliga händelser – när du ser dem kommer du att fatta varför det är så viktigt att ha koll på sina rättigheter.

Arbetstider

Trygghet på jobbet

Solskensavtal

LO Ung i Almedalen 2018

Vi tar tempen på Almedalen, med frågor om besökarnas egna tankar om vad som är ett #najsjobb

Vilket råd skulle du ge unga som ska jobba? #1

Har du blivit oschyst behandlad på jobbet?

Vad är ett najsjobb för dig? #2

Vad är ett najsjobb för dig? #3

Vi tar pulsen på Oliver Björklund, Grön Ungdom

Vi tar pulsen på Karl-Petter Thorwaldsson, Ordförande LO

Vilket råd skulle du ge unga som ska jobba? #2

Vilket råd skulle du ge unga som ska jobba? #3

Vad är ett najsjobb för dig? #1

Vi tar pulsen på Ola Palmgren, Facklig ledare, SSU

Vi frågar på stan

Vad innebär det att jobba svart och får en femtonåring jobba kväll? Vi gick ut på stan och ställde frågor om vad som gäller – kan du svaren?

Varför ska man ha ett arbetsintyg?

Varför ska man ha ett lönebesked?

Får man semesterersättning för sommarjobb?

Måste man ha ett anställningsbevis?

Får en 15-åring jobba kväll och en 13-åring sköta kassan?

Vad innebär det att jobba svart?

Måste man vara försäkrad på jobbet?