Vad är facket?

Den svenska arbetsmarknaden är uppbyggd på att fackförbund och arbetsgivare förhandlar med varandra om vilka löner och villkor som ska gälla inom olika branscher. Alla personer i Sverige som har en anställning räknas som arbetstagare och företräds av facket i förhandlingarna med arbetsgivaren. Det är frivilligt att vara med i facket, men ju fler arbetstagare som är medlemmar i facket desto bättre löner och villkor kan facket förhandla fram.

I över 100 år har fackföreningarna tagit strid för bättre löner och villkor för sina medlemmar. Saker som vi idag tar för självklara; semester, sjukförsäkring, 5 dagars arbetsvecka och mycket, mycket mer är det facket som slagits för och drivit fram. I modern tid handlar det kanske mer om rättvisa löner, försäkringar, extrapengar vid föräldraledighet och sociala trygghetssystem.

Att vara medlem i facket är värdefullt på många sätt. Du har alltid någon som står vid din sida om du får problem på arbetsplatsen. Är du medlem kan du få experthjälp inom många olika områden, allt ifrån att få ut rätt lön och rena säkerhetsfrågor på jobbet till juridiska frågor. Genom facket har du möjlighet att gå utbildningar, både längre och kortare. Facket hjälper dig i alla de här situationerna. Som medlem i facket har du en stark organisation i ryggen.