Alla förtjänar ett tryggt jobb med schysta villkor!

Att unga har rätt till trygghet på jobbet är självklart. Tyvärr ser det inte alltid ut så. Unga arbetar ofta under villkor som skulle vara helt otänkbara för vuxna. Varför det är så är svårt att svara på. Men det kan vara en gammaldags syn på ungas värde och en tro på att unga hellre vill ha flexibilitet än fasta regler och villkor. Det finns också en myt om att unga skulle tycka det är värt en otrygg anställning för att få in en fot på arbetsmarknaden.

Vi vet att den bilden är fel och att de allra flesta unga vill ha en trygg anställning. Att ha en fast avtalad lön, att i god tid få veta när man ska arbeta och omfattas av övriga villkor som gäller i branschen är viktigt för unga. Ingen vill eller ska behöva jobba under usla förhållanden eller till sämre villkor än vad som gäller.

Vi vill att unga ska ha schysta villkor och trygghet på jobbet. Därför vill vi dela med oss av den kunskap som kan vara bra att ha med sig när man är ung och ny på jobbet. Vi vill ge unga kunskap och medvetenhet om rättigheter och skyldigheter på jobbet och ge både argument och ingjuta mod att stå upp för rättigheterna till en trygg anställning med schysta villkor.

Här nedan hittar du både några bra och viktiga saker att ha koll på samt svar på tal kring några av de vanligaste kommentarerna som våra medlemmar har fått.

Den ultimata checklistan

Vi har kokat ner allt du behöver veta till 7 saker att ha koll på. Nyttig kunskap om du står inför sommarjobbet, helgjobbande eller din första anställning!

Till checklistan

Svar på tal

Vad hjälper det om du vill vad du har rätt till men inte vet hur du ska få fram det? Här har vi listat svar på tal på de vanligaste kommentarerna våra medlemmar har fått.

Till svar på tal

Scener ur verkligheten: 3 oschysta jobbsituationer

Finns det verkligen chefer som använder solskensavtal och ska man skydda kassan med sitt liv? Vi gjorde tre filmer med verkliga händelser – när du ser dem kommer du att fatta varför det är så viktigt att ha koll på sina rättigheter.

Solskensavtal

Trygghet på jobbet

Arbetstider

Vi frågar på stan

Vad innebär det att jobba svart och får en femtonåring jobba kväll? Vi gick ut på stan och ställde frågor om vad som gäller – kan du svaren?

Du ska ha lön vid provjobb

Du ska ha ett anställningsbevis

Provanställning gäller max 6 månader

Säg nej till solskensavtal

Svartarbete är olagligt

Måste man vara försäkrad på jobbet?

Vad innebär det att jobba svart?

Måste man ha ett anställningsbevis?

Får man semesterersättning för sommarjobb?

Varför ska man ha ett arbetsintyg?

Varför ska man ha ett lönebesked?

Får en 15-åring jobba kväll och en 13-åring sköta kassan?

LO Ung i Almedalen 2018

Vi tar tempen på Almedalen, med frågor om besökarnas egna tankar om vad som är ett #najsjobb

Vad är ett najsjobb för dig? #1

Vad är ett najsjobb för dig? #2

Vad är ett najsjobb för dig? #3

Har du blivit oschyst behandlad på jobbet?

Vi tar pulsen på Karl-Petter Thorwaldsson, Ordförande LO

Vilket råd skulle du ge unga som ska jobba? #3